Skip to main content
Programmamanager & Management Consultant bij Leanent | rdv@leanent.nl | Biografie | Geschreven artikelen

Lean in de zorg

Lean werken in de zorg

‘Wachttijden in de zorg blijven lang’.

Zomaar een headline die je kan tegenkomen tijdens het lezen van de ochtendkrant. Deze wachttijden, veelal een gevolg van enorme wachtrijen, zijn een dorn in het oog van patiënten zorgverleners. En als gevolg van de coronacrisis zijn deze wachtrijen alleen maar toegenomen.

Lean werken in de zorg is daarmee bij uitstek toepasbaar in de huidige tijd. Het verkorten van doorlooptijden en het verlagen van wachtrijen, met behoud of verhoging van de kwaliteit van zorg en klantwaarde (of patiëntwaarde), is een uitdaging waar veel zorgverleners mee worstelen. Hoewel Lean eerder vooral in verband werd gebracht met de maakindsustrie, is lean inmiddels met vele succesvolle toepassingen, een bewezen waardevolle verbetermethode voor de zorgwereld.

Leanent_kaizen_events_sfeer_01
Leantent_interim_hero_new

Lean werken in de zorg voorbeelden

In de 20 jaar dat Leanent bestaat zijn wij verschillende keren actief geweest in de zorg. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de ondersteuning van (academische) ziekenhuizen, de ouderenzorg en de jeugdzorg. Van het optimaliseren van de patiëntenadministratie, het foutvrij werken op de operatiekamers tot en met het verkorten van doorlooptijden voor patiënten op de polikliniek. Het samen met zorgverleners werken aan ambiteuze, en vooral impactvolle, doelstellingen geeft ons extra voldoening.

Efficiëntie zorgt voor betere zorg

Een voorbeeld waarbij nog altijd met trots op terugkijken is het project waarbij wij mochten ondersteunen op de mammapolie van een ziekenhuis waar de behandeling van onder andere borstkanker plaatsvond. Samen met alle zorgverleners hebben we het proces en de organisatie zo kunnen inrichten dat het binnen één werkdag, na het eerste bezoek van een patiënt, mogelijk was om een diagnose en behandelplan klaar te hebben. Enkele kernelementen van het succes: bevlogen zorgverleners, een ambiteuze uitdaging die het verschil kan maken, de patiënt centraal en samen consequent doorkoersen.

Lean in de zorg

Lean opleiding en training voor de zorg

Wij kennen zorgverleners als echte aanpakkers die het liefst zelf aan de slag gaan met het realiseren van mooie verbeterinitatieven. Naast het ondersteunen door advies te geven bieden wij daarom ook workshops en trainingen aan specifiek voor het trainen en opleiden van interne verbeterambassadeurs!

Lego workshop

De zorgwereld kenmerkt zicht vaak door vele schakels en spelers die moeten samenwerken, wachttijden en wachtrijen en informatie die van de éne discipline naar de andere moet worden overdragen. Een typisch proces waarbij écht samenwerken het verschil kan maken. De Leanent Lego Workshop is al meer dan 20 jaar dé start voor teams om samen aan de slag te gaan met het optimaliseren van werkprocessen en de onderlinge samenwerking.

Lean Belt trainingen

Is er de behoefte om kennis op te doen over de Lean principes en het toepassen van handige Lean technieken, dan is een van de Lean opleidingen waarschijnlijk wat voor jou.

De Lean Yellow Belt training zorgt voor een goede basiskennis als fundament voor een organsitatie die zelfstandig wil verbeteren. De Green Belt opleiding richt zicht op toekomstige procesverbeteraars die zelfstansig verbeterprojecten willen uitvoeren of begeleiden.

Tijdens de Lean Black Belt opleiding doe jij brede- en diepgaande kennis op over de strategische, tactische en praktische kant van Lean. Het Black Belt programma is de meest intensieve en complete opleiding in ons dienstverlening en geeft jou de bagage om echt duurzame impact te maken in jouw rol als bijvoorbeeld bedrijfsverbeteraar of programmamanager.

Lean consultancy

Vind je het prettig om externe verbeterkracht binnenboord te halen dan kan het heel goed zijn dat één van onze ervaren consultants kan helpen bij het realiseren van de organisatiedoelstellingen.

Lean workshop leanent
Leanent_Team_ontwikkeling_header

Lean Six Sigma in de zorg

Het verbeteren met Lean in zorg heeft voordelen voor patiënten, medewerkers en organisatie. Naast de reeds benoemde focus op het verkorten van doorlooptijden en het verlagen van wachtrijen zijn er vele andere voordelen voor patiënt en zorgverlener. Denk aan het verminderen van de administratiedruk, het beter afstemmen van multidisciplinaire zorg en het standaardiseren en vereenvoudigen van zorgprocessen.

Lean tools en technieken zoals de 5S methode, Visual Management, Lean plannen, standaardisatie en het toepassen van lean principes zoals flow, pull en perfection zijn hierbij enorm waarevol! Alles met als doel om de patiënt centraal te laten staan in de ‘zorgreis’. Deze is immers vaak al moeilijk genoeg.

Benieuwd waarmee we je kunnen helpen? Laten we een kop koffie drinken!

Wij zijn benieuwd naar de uitdagingen, verhalen en ambities van jouw organisatie. We vinden het inspirerend en motiverend om hierover met je te sparren. Wie weet kunnen we je verbinden aan organisaties die voor jou relevant zijn. Hoe dan ook delen we graag onze ervaringen en inzichten, kansen en lessen uit de praktijk.

Neem contact op
Leanent_CTA_Robert

Robert

Managing Partner